Menu
Ikony
-
Link do strony głównej
Strona Główna -
Ułatwienia dostępności
Ułatwienia dostępności -
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
-
Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej -
Nasz kanał na YouTube
Nasz kanał na YouTube Unia Europejska
Unia Europejska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Treść Strony
Konsument w sieci
Sprzedaż konsumencka przez Internet została uregulowana w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (jednolity tekst Dz.U. z 2019 r. poz.134 z późn. zm.). Zgodnie z nią kupując przez Internet , zawieramy umowę na odległość, bez jednoczesnej obecności obu stron. Przy tym przepisy ustawy maja zastosowanie jedynie do transakcji, w których jedna ze stron jest konsument (kupujący), a drugą przedsiębiorca (sprzedający). Ponieważ konsument jest słabszą strona umowy sprzedaży, ustawodawca nałożył na przedsiębiorców wiele obowiązków informacyjnych. Mianowicie muszą najpóźniej w chwili złożenia kupującemu propozycji zawarcia umowy podać mu dane swojej firmy i informacje o towarze lub usłudze, w tym o łącznej cenie, zasadach zapłaty, kosztach i terminie dostawy, a także o tym, do kiedy dana oferta (lub cena) są wiążące. Konsument powinien też zostać powiadomiony o prawie do odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania informacji. Informacje te powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania oraz potwierdzone na piśmie.
Szczególnie ważnym środkiem chroniącym interesy konsumenta jest przysługujące mu prawo do odstąpienia od umowy. Może on tego dokonać bez podania przyczyny w terminie 14 dni od dnia wydania rzeczy lub od dnia zawarcia umowy (w przypadku usługi). Wystarczy, że przekaże sprzedawcy pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy przed upływem tego terminu. Warto pamiętać, że przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta tzw. odstępnego. Ponadto, jeżeli sprzedawca nie poinformuje klienta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy, to termin na skorzystanie z niego ulega przedłużeniu do 3 miesięcy.
Jeżeli nie odstąpimy od umowy, a zakupiony przez Internet towar okaże się wadliwy, możemy go reklamować na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U z 2002 r. Nr 141, poz.1176 ze zm.). W tym celu powinniśmy zawiadomić sprzedawcę o niezgodności towaru z umowa przed upływem 2 miesięcy od jej stwierdzenia.. Towar jest niezgodny z umową, gdy nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju lub gdy towar nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także do terminu, w jakim towar ma je zachować.
Reklamując produkt, możemy w pierwszej kolejności żądać doprowadzenia towaru konsumpcyjnego do stanu zgodnego z umową poprzez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy –tu wybór należy do konsumenta. Sprzedawca może natomiast odmówić spełnienia żądania kupującego jedynie wtedy, gdy naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Dopiero, gdy kupujący nie może żądać naprawy albo wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, od umowy nie może odstąpić gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Warto wiedzieć, że sprzedawca musi ustosunkować się do żądania konsumenta w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umowa, w przypadku jej stwierdzenia, przez okres 2 lat od wydania towaru kupującemu.
Więcej informacji na ten temat znajduje się na stronie internetowej www.uokik.gov.pl
Stopka Kontakt
Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. gen. Władysława Sikorskiego 23, 82-100 Nowy Dwór Gdański |
tel. 48 55 247 36 71, fax 48 55 247 36 70 |