Powiat Nowodworski

Treść Strony

KONSUMENT NA RYNKU USŁUG FINANSOWYCH

Zawarcie umowy o kredyt konsumencki to podpisanie umowy pomiędzy konsumentem jako kredytobiorcą, a przedsiębiorcą czyli kredytodawcą. Kredytodawcą, w rozumieniu przepisów ustawy o kredycie konsumenckim, może być każdy przedsiębiorca, który w zakresie swojej działalności gospodarczej udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu w jakiejkolwiek postaci. Najczęściej kredytodawcami są banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK), ale na rynku funkcjonują również inne instytucje finansowe (parabanki). Dlatego też konsument na rynku usług finansowych dokonując wyboru kredytodawcy, powinien przede wszystkim kierować się następującymi zasadami :    
-Podstawowa zasada to przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy sprawdzić wiarygodność przyszłego kredytodawcy, szczególnie wówczas, gdy jest on mało znany na rynku. Należy sprawdzić też, czy przedsiębiorca posługuje się kodeksem dobrych praktyk, w którym zagwarantował konsumentom dodatkowe uprawnienia i rzetelne traktowanie,   

-Dokładnie czytać umowy przed ich podpisaniem, zwracać uwagę na zapisy drobnym drukiem jak również na to czy postanowienia umowne  są : jasne, czytelne, precyzyjne i wystarczające do prawidłowego wyboru oferty. W przypadku gdy przedsiębiorca nie chce udzielić konsumentowi rzeczowych informacji –rezygnować z jego oferty,       

-Nie podpisywać umowy, jeśli przed jej zawarciem są jakiekolwiek wątpliwości, czy stosowane przez przedsiębiorcę praktyki są uczciwe. Podejrzane może być np. zatajenie lub nie przekazywanie w sposób jasny, jednoznaczny lub we właściwym czasie istotnych informacji dotyczących kredytu, twierdzenie kredytodawcy, że zobowiązał się do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, posługiwanie się certyfikatem, znakiem jakości bez posiadania uprawnień,   

-Uważać na promocje. Koniecznie przeczytać umowę i sprawdzać, czy przedstawione warunki promocji są zgodne z tymi, o których zapewniał przedstawiciel instytucji finansowej,   
-Unikać szybkich pożyczek oferowanych przez instytucje finansowe, które nie są bankami,   
-Zachować sceptycyzm wobec przekazów reklamowych,   

-Pamiętać o tym, że kredytodawca, który żąda wpłaty jakiejkolwiek, nawet symbolicznej kwoty, przed zawarciem umowy bądź uzależnia wypłatę środków od uiszczenia przez konsumenta opłaty, oraz taki, który unika podania pełnych danych o sobie (nazwy, adresy, numeru rejestru), jest niewiarygodny.       

Powyższe podstawowe zasady pomogą konsumentowi przy podejmowaniu decyzji o wyborze kredytodawcy, uchronią przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez instytucje finansowe.   

Powiatowy Rzecznik Konsumentów   
w Nowym Dworze Gdańskim

« wstecz

[obiekt mapy] Mapa dojazdowa

Stopka Kontakt

Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim

QJX2DEmFsU9npbv+9vWPaZ5xuWizOHTxXeVs1RVlg0Io5rDAXM+dUUej1hXXVYMmCO9SPAABwcQ53vBZAzAAAAAElFTkSuQmCC  ul. gen. Władysława Sikorskiego 23,
 82-100 Nowy Dwór Gdański
VrfL9OzNMzxVzNaR+VzFg0+yz6ZPmAsrXUTuju9RbcAMdnGD57xAGdUWur9Pk2fJBdWGOHrQilo8YRNL2P8SYAAQt0rkmxW7ngAAAABJRU5ErkJggg==  tel. 48 55 247 36 71,
 fax 48 55 247 36 70