Menu
Ikony
-
Link do strony głównej
Strona Główna -
Ułatwienia dostępności
Ułatwienia dostępności -
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
-
Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej -
Nasz kanał na YouTube
Nasz kanał na YouTube Unia Europejska
Unia Europejska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Treść Strony
KONSUMENT NA RYNKU USŁUG FINANSOWYCH
Zawarcie umowy o kredyt konsumencki to podpisanie umowy pomiędzy konsumentem jako kredytobiorcą, a przedsiębiorcą czyli kredytodawcą. Kredytodawcą, w rozumieniu przepisów ustawy o kredycie konsumenckim, może być każdy przedsiębiorca, który w zakresie swojej działalności gospodarczej udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu w jakiejkolwiek postaci. Najczęściej kredytodawcami są banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK), ale na rynku funkcjonują również inne instytucje finansowe (parabanki). Dlatego też konsument na rynku usług finansowych dokonując wyboru kredytodawcy, powinien przede wszystkim kierować się następującymi zasadami :
-Podstawowa zasada to przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy sprawdzić wiarygodność przyszłego kredytodawcy, szczególnie wówczas, gdy jest on mało znany na rynku. Należy sprawdzić też, czy przedsiębiorca posługuje się kodeksem dobrych praktyk, w którym zagwarantował konsumentom dodatkowe uprawnienia i rzetelne traktowanie,
-Dokładnie czytać umowy przed ich podpisaniem, zwracać uwagę na zapisy drobnym drukiem jak również na to czy postanowienia umowne są : jasne, czytelne, precyzyjne i wystarczające do prawidłowego wyboru oferty. W przypadku gdy przedsiębiorca nie chce udzielić konsumentowi rzeczowych informacji –rezygnować z jego oferty,
-Nie podpisywać umowy, jeśli przed jej zawarciem są jakiekolwiek wątpliwości, czy stosowane przez przedsiębiorcę praktyki są uczciwe. Podejrzane może być np. zatajenie lub nie przekazywanie w sposób jasny, jednoznaczny lub we właściwym czasie istotnych informacji dotyczących kredytu, twierdzenie kredytodawcy, że zobowiązał się do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeżeli jest to niezgodne z prawdą, posługiwanie się certyfikatem, znakiem jakości bez posiadania uprawnień,
-Uważać na promocje. Koniecznie przeczytać umowę i sprawdzać, czy przedstawione warunki promocji są zgodne z tymi, o których zapewniał przedstawiciel instytucji finansowej,
-Unikać szybkich pożyczek oferowanych przez instytucje finansowe, które nie są bankami,
-Zachować sceptycyzm wobec przekazów reklamowych,
-Pamiętać o tym, że kredytodawca, który żąda wpłaty jakiejkolwiek, nawet symbolicznej kwoty, przed zawarciem umowy bądź uzależnia wypłatę środków od uiszczenia przez konsumenta opłaty, oraz taki, który unika podania pełnych danych o sobie (nazwy, adresy, numeru rejestru), jest niewiarygodny.
Powyższe podstawowe zasady pomogą konsumentowi przy podejmowaniu decyzji o wyborze kredytodawcy, uchronią przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez instytucje finansowe.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Nowym Dworze Gdańskim
Stopka Kontakt
Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. gen. Władysława Sikorskiego 23, 82-100 Nowy Dwór Gdański |
tel. 48 55 247 36 71, fax 48 55 247 36 70 |