Powiat Nowodworski

Treść Strony

Jak bezpiecznie zamawiać usługi

 

Zamawiając usługi przede wszystkim kierujemy się ceną. Tymczasem zwróćmy uwagę na sposób zawarcia umowy. Prowadząc z przedsiębiorcą negocjacje zmierzające do zawarcia umowy, należy pamiętać o tym, że umowa jest zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były przedmiotem negocjacji, tylko jednomyślność w tym zakresie powoduje zawarcie umowy. Dyskutując z profesjonalistą należy więc dojść do porozumienia w każdym punkcie spornym, zarówno tym najistotniejszym - koszt wykonania usługi i termin realizacji, kary umowne, jak i pozornie mniej istotnym. Ułatwi to dochodzenie roszczeń w przypadku np. nieterminowego wykonania zobowiązania.

Konsument ma prawo reklamować wadliwie wykonaną usługę. Prawo przewiduje różne możliwości dochodzenia roszczeń. W przypadku zamawiania rzeczy ruchomej np. szafki wykonanej przez stolarza, okien na zamówienie –chronią nas przepisy jak w przypadku zakupu towarów w sklepie. W ciągu 2 lat od daty wadliwie wykonanej usługi możemy złożyć reklamację przedsiębiorcy. Od niego możemy żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany – a w sytuacji, gdy te rozwiązania nie są możliwe, przysługuje nam jako konsumentom prawo do obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Reklamację składamy wykonawcy, najlepiej na piśmie. Ma on 14 dni na ustosunkowanie się do niej.

Inne prawa przysługują w przypadku umów, których przedmiotem nie jest rzecz, ale rezultat np. zamontowanie okien czy szafek kuchennych. W przypadku reklamacji tych usług nie ma specjalnych przepisów chroniących zamawiających konsumentów. Na podstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć odpowiedni termin na dokonanie tej czynności. Jeśli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn –mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Pamiętajmy, odstąpienie od umowy jest możliwe jeśli wada jest istotna tzn. powodująca, że dzieło nie nadaje się do użytku lub nie jest zgodne z umowa. Gdy wada nie jest istotna żądamy obniżenia wynagrodzenia

Dodatkowym uprawnieniem konsumenta są postanowienia zawarte w dokumencie gwarancyjnym, jednak jego dołączenie do usługi jest dobrowolne –oznacza to, że przedsiębiorca może, ale nie musi udzielić gwarancji.

Należy też uważać czy wpłacasz zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Natomiast gdy wpłaciliśmy zadatek to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Nowym Dworze Gdańskim

 

« wstecz

[obiekt mapy] Mapa dojazdowa

Stopka Kontakt

Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim

QJX2DEmFsU9npbv+9vWPaZ5xuWizOHTxXeVs1RVlg0Io5rDAXM+dUUej1hXXVYMmCO9SPAABwcQ53vBZAzAAAAAElFTkSuQmCC  ul. gen. Władysława Sikorskiego 23,
 82-100 Nowy Dwór Gdański
VrfL9OzNMzxVzNaR+VzFg0+yz6ZPmAsrXUTuju9RbcAMdnGD57xAGdUWur9Pk2fJBdWGOHrQilo8YRNL2P8SYAAQt0rkmxW7ngAAAABJRU5ErkJggg==  tel. 48 55 247 36 71,
 fax 48 55 247 36 70