Menu
Ikony
-
Link do strony głównej
Strona Główna -
Ułatwienia dostępności
Ułatwienia dostępności -
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
-
Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej -
Nasz kanał na YouTube
Nasz kanał na YouTube Unia Europejska
Unia Europejska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Treść Strony
Zakupy poza lokalem
Coraz częściej konsumenci korzystają z różnych rodzajów sprzedaży. Sprzedaż przez akwizytora, publiczne prezentacje czy wyjazdy połączone z możliwością zakupu to umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa.
Aby dokonać bezpiecznej transakcji konsument musi dokładnie wiedzieć, kto jest sprzedawcą i na jakich warunkach zawiera umowę. Dlatego też obowiązkiem przedsiębiorcy sprzedającego towary poza lokalem przedsiębiorstwa jest należyte poinformowanie konsumentów o firmie, siedzibie i adresie. Jest to tzw. obowiązek informacyjny przedsiębiorcy. Niepełne dane o firmie mogą stwarzać konsumentom trudności w dochodzeniu roszczeń z zawartej umowy z przedsiębiorcą. Bowiem występują przypadki, gdzie przedsiębiorca informuje wyłącznie o siedzibie biura handlowego, a pełne dane o firmie zamieszcza dopiero na fakturze VAT wystawianej i doręczanej konsumentom kilka lub nawet kilkanaście dni od daty sprzedaży. Oznacza to, że osoba, która chciała np. skorzystać z uprawnienia do odstąpienia od umowy, nie posiadała adresu i pełnej nazwy firmy, co mogło uniemożliwić lub znacznie utrudnić rezygnację z zakupu.
Obowiązkiem informacyjnym przedsiębiorcy jest również poinformowanie konsumentów o możliwości odstąpienia od umowy sprzedaży zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa i wręczenie wzoru oświadczenia, za pośrednictwem którego konsumenci mogą zrezygnować z zakupu. Zgodnie z prawem przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy poinformować na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od zawarcia umowy i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby). Obowiązany jest także wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę. Jeśli konsument nie został poinformowany na piśmie o prawie odstąpienia od umowy, wówczas może odstąpić od umowy w terminie 14 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Konsument nie może jednak z tego powodu odstąpić od umowy po upływie 3 miesięcy od jej wykonania. Jest to jedno z podstawowych praw przysługujących konsumentom kupującym poza lokalem.
Ponadto trzeba pamiętać, że przedsiębiorca nie może obarczać żadnymi kosztami konsumenta rezygnującego z zakupu. W przypadku zakupu towaru w systemie ratalnym należy dokładnie sprawdzić całkowity koszt kredytu i warunki, na jakich jest udzielany. Przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa jest zobowiązany okazać przed jej zawarciem dokument tożsamości i dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej. Osoba, która działa w imieniu przedsiębiorcy powinna ponadto okazać dokument potwierdzający jej umocowanie np. stwierdzający, że jest ona akwizytorem danej firmy.
Decydując się na zakup poza lokalem, przede wszystkim warto porównać inne oferty – może bowiem okazać się, że ten sam towar w sklepie kosztuje znacznie mniej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. (tj. Dz.U. z 2019 poz. 134 z późn. zm.)
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
W Nowym Dworze Gdańskim
Stopka Kontakt
Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. gen. Władysława Sikorskiego 23, 82-100 Nowy Dwór Gdański |
tel. 48 55 247 36 71, fax 48 55 247 36 70 |