Powiat Nowodworski

Treść Strony

O czym konsument wiedzieć powinien

Przedświąteczne zakupy       

Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów świątecznych. Wydajemy dużo, często bez  zastanowienia. Większość dokonywanych przez nas zakupów odbywa się w ramach sprzedaży konsumenckiej, czyli dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Warto zatem wiedzieć o podstawowych zasadach, które pozwolą nam konsumentom uniknąć zakupowych pułapek oraz oszczędzić czas na dochodzenie roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Jak  postępować aby rozsądnie robić zakupy?

Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty promocyjnej sprawdźmy, czy rzeczywiście jest to promocja. Może bowiem okazać się, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje znacznie mniej.

Pamiętajmy, że nie można zwracać do sklepu towaru tylko i wyłącznie dlatego, że przestał nam się podobać. Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotnego pełnowartościowego towaru, odpowiada za towar wadliwy.

Nie zapominajmy o paragonie jest to dowód zakupu towaru u sprzedawcy i zarazem podstawa dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Powinniśmy otrzymać go od przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, osiedlowym sklepie, czy też na bazarze.

Jeśli zakupiony został wadliwy produkt zawsze konsumentom przysługuje prawo do reklamacji. Sprzedawca odpowiada za  niezgodności towaru konsumpcyjnego z umowa (taka niezgodność, to najczęściej wada) przez okres 2 lat. Reklamację składamy w sklepie –najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (zwykle jest to producent, sprzedawca, importer). Składając reklamację, mamy do wyboru zawiadomić sprzedawcę z niezgodności towaru z umową, bądź dochodzić roszczeń z gwarancji, o ile wraz z towarem otrzymaliśmy dokument gwarancyjny. Warto więc zachować rachunki, zwłaszcza na towary o większej wartości.           

Zakupując artykuły spożywcze, zwróćmy uwagę na warunki przechowywania produktów, w szczególności łatwo psujących się, wymagających niskich temperatur. A także na oznakowania dotyczące przydatności do spożycia danego produktu. Możemy spotkać się z  datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia.        
Jeśli na opakowaniu znajduje się napis „najlepiej spożyć przed...” to znaczy, że jest to właśnie data minimalnej trwałości. Lepiej nie spożywać żywności po upływie daty minimalnej trwałości. Może ona stracić pewne swoje cechy (np. zapach, konsystencję), nie ma tez pewności, czy nie będzie szkodliwa dla zdrowia, bowiem producenci często maksymalnie wydłużają podawane na etykiecie terminy. Natomiast produkt określony wyrażeniem „należy spożyć do...” to termin przydatności do spożycia. Jest to termin stosowany do oznaczania środków spożywczych nietrwałych mikrobiologicznie, łatwo psujących się. Po upływie tego terminu produkt nie może być spożywany. Zjedzenie, wypicie takiego produktu może narazić na problemy zdrowotne.       
Pamiętajmy , że konsumenci mają prawo do reklamowania przedsiębiorcy towarów złej jakości z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową. W przypadku produktów żywnościowych obowiązują szczególne przepisy, zgodnie z którymi kupujący traci uprawnienia z tytuły niezgodności towaru żywnościowego z umową, jeżeli nie zawiadomi o tym sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową, jednak nie później niż w terminie 3 dni od otwarcia opakowania w przypadku towaru paczkowanego. Natomiast w przypadku towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub  dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego w terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru.           
Jednakże zawiadomienie sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie odnosi się do wymienionych towarów, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.       

Przy zakupie zabawek zwróćmy uwagę czy na każdej z nich znajduje się znak CE. Umieszczenie go gwarantuje, że produkt został wytworzony zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa określonymi w przepisach unijnych. Należy też sprawdzić czy do zabawki dołączona jest instrukcja montażu i obsługi w języku polskim, do jakiej grupy wiekowej jest przeznaczona, czy zawiera ostrzeżenia związane z użytkowaniem i nazwę producenta lub importera jego adres.

Gdy zamawiamy produkt przez Internet, konsumentom przysługują dodatkowe prawa. Przede wszystkim możemy zrezygnować z zakupu w terminie 14 dni od  dnia wydania rzeczy. Ważne jest abyśmy naszą rezygnację złożyli przedsiębiorcy w formie pisemnego oświadczenia. Zwrot świadczeń wzajemnych powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni.   

W okres przedświątecznym należy uważać podczas zakupów materiałów pirotechnicznych. Kupujemy petardy, rakiety, pochodnie, rzymskie ognie, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub życia użytkowników. Większość dostępnych na rynku wyrobów pirotechnicznych spełnia, jak wykazują kontrole, wymagania bezpieczeństwa. Jednakże stwierdzone nieprawidłowości w obrocie tymi wyrobami dotyczą braku wymaganych ostrzeń, nazwy wyrobu oraz danych przedsiębiorcy. Dlatego też kupując wyroby pirotechniczne, ze względu na ich specyfikę, należy sprawdzić czy :

-obudowa nie posiada żadnych wad mechanicznych (pęknięcia, przerwania, wgniecenia, wybrzuszenia) oraz nie wysypuje się mieszanina pirotechniczna,           
-elementy składowe są dobrze ze sobą połączone, nie przesuwają się, a części układu służącego do podpalania nie obluzowują się i nie wypadają,       
-wyrób, który jest przeznaczony do pionowego ustawiania na podłożu lub wkopania w ziemię jest wyposażony w oprzyrządowanie, pozwalające na właściwe ustawienie w sposób wykluczający przewrócenie lub przechylenie się w trakcie działania,       
-petarda przeznaczona do trzymania w dłoni posiada uchwyt zapewniający bezpieczne utrzymanie podczas palenia,       
-dołączona jest instrukcja obsługi, zawierająca co najmniej: informację dotyczącą sposobu odpalania oraz ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa podczas  użytkowania.       

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Nowym Dworze Gdańskim   

« wstecz

[obiekt mapy] Mapa dojazdowa

Stopka Kontakt

Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim

QJX2DEmFsU9npbv+9vWPaZ5xuWizOHTxXeVs1RVlg0Io5rDAXM+dUUej1hXXVYMmCO9SPAABwcQ53vBZAzAAAAAElFTkSuQmCC  ul. gen. Władysława Sikorskiego 23,
 82-100 Nowy Dwór Gdański
VrfL9OzNMzxVzNaR+VzFg0+yz6ZPmAsrXUTuju9RbcAMdnGD57xAGdUWur9Pk2fJBdWGOHrQilo8YRNL2P8SYAAQt0rkmxW7ngAAAABJRU5ErkJggg==  tel. 48 55 247 36 71,
 fax 48 55 247 36 70