Powiat Nowodworski

Treść Strony

Zanim kupisz żywność i prezenty świąteczne

Żywność

Kupując żywność zwróćmy uwagę na informacje na produktach określających termin ważności środka spożywczego. Na opakowaniu możemy spotkać się z data minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia. Data minimalnej trwałości dotyczy okresu do którego prawidłowo przechowywany lub transportowany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Na produktach znajdziemy więc napis „najlepiej spożyć przed...” Znajdziemy go na np. majonezie, żywności w puszkach, bakaliach, mrożonkach czy czekoladzie. Natomiast termin przydatności do spożycia określa się wyrażeniem „ należy spożyć do ..” i oznacza on, że po danym oznaczonym dniu produkt nie nadaje się do spożycia.. Znajdziemy go na nietrwałych i łatwo psujących się artykułach spożywczych np. na produktach mięsnych, sałatkach bądź nabiale. Pamiętajmy o tym, że towary oferowane w przedświątecznych promocjach maja często krótkie terminy. Zwróćmy też uwagę na warunki przechowywania  produktów żywnościowych w sklepie, w szczególności łatwo psujących się i wymagających niskich temperatur.                

Jeśli okaże się, że zakupiony produkt jest nieświeży lub niezgodny z tym co deklaruje na opakowaniu producent, przysługuje nam jako konsumentom prawo do reklamacji z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową czyli jego wadliwości. Reklamację składamy zawsze sprzedawcy, u którego został zakupiony towar. Konsument ma prawo żądać wymiany towaru na nowy w pierwszej kolejności, a gdy to jest niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów po stronie sprzedawcy, to może żądać obniżenia ceny lub zwrot pieniędzy.

Pamiętajmy, że w przypadku żywności paczkowanej reklamację należy zgłosić sprzedawcy niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania, a w przypadku żywności sprzedanej luzem niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru. Zawiadomienie sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości lub terminu jego przydatności do spożycia. Warunek ten nie odnosi się do powyższych towarów, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia.                   

Sprzedaż przez Internet   

Coraz częściej konsumenci kupują  świąteczne prezenty w sklepie internetowym. Zakupy przez Internet to rodzaj usług świadczonych drogą elektroniczna, a jednocześnie umowa zawierana na odległość.                                  

 

Na co  warto zwrócić uwagę, zanim dokonany zakupu w sklepie internetowym :

  • Zwróć uwagę na informacje podstawowe, w szczególności z kim zawierasz umowę. Sprawdź nie tylko adres elektroniczny ale także adres i telefon przedsiębiorcy. Bowiem często się zdarza, że sprzedawca zmienia adres strony internetowej, a klient nie może potem odnaleźć sprzedawcy.
  • Dokładnie zapoznaj się z regulaminem świadczonej usługi drogą elektroniczną. Zgodnie z prawem podmioty świadczące usługi drogą elektroniczna mają obowiązek określenia regulaminu. Taki regulamin powinien określać rodzaj i zakres świadczonej usługi drogą elektroniczna, warunki świadczenia usługi a także warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usługi droga elektroniczna, tryb postępowania reklamacyjnego i powinien być przedłożony klientowi przed zawarciem umowy.
  • Poszukaj witryn internetowych, które zapewniają bezpieczne sposoby płatności, w szczególności bezpieczne połączenia sygnalizowane przez symbol (ikonkę) kłódki na dole ekranu monitora, gdy dokonujemy zapłaty.           
  • Dowiedz się, czy przedsiębiorca deklaruje reguły zachowania prywatności (tzw. politykę prywatności) i wskazuje, w jakim trybie będzie przetwarzał nasze dane osobowe. 
  • Sprawdź, czy nabywany towar np. urządzenie elektryczne odpowiada wymogom ustalonym w naszym kraju np. sprzęt działa przy odpowiednim napięciu elektrycznym.          
  • Zapytaj, czy udzielana gwarancja na towar jest honorowana w naszym kraju.
  • Poznaj wysokość dodatkowych kosztów zakupu, zwłaszcza kosztów dostawy towaru, cła, podatki.    
  • Uważaj  na nadzwyczajne okazje przedświąteczne.

Pamiętajmy, że rzeczy zakupione w sklepie internetowym konsument może zwrócić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie ma piśmie w terminie 14 dni od dnia wydania rzeczy. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Dostarczony pocztą lub przez kuriera towar, konsument powinien odesłać na własny koszt w stanie niezmienionym. Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłata oznaczonej sumy (odstępne). W przypadku gdy sklep internetowy nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od wydania rzeczy, termin odstąpienia od umowy wynosi 12 miesięcy i liczy się od wydania rzeczy. Jeśli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie o prawie odstąpienia od umowy, termin  ulega skróceniu do 14 dni od tej daty.  
             

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Nowym Dworze Gdańskim   

« wstecz

[obiekt mapy] Mapa dojazdowa

Stopka Kontakt

Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim

QJX2DEmFsU9npbv+9vWPaZ5xuWizOHTxXeVs1RVlg0Io5rDAXM+dUUej1hXXVYMmCO9SPAABwcQ53vBZAzAAAAAElFTkSuQmCC  ul. gen. Władysława Sikorskiego 23,
 82-100 Nowy Dwór Gdański
VrfL9OzNMzxVzNaR+VzFg0+yz6ZPmAsrXUTuju9RbcAMdnGD57xAGdUWur9Pk2fJBdWGOHrQilo8YRNL2P8SYAAQt0rkmxW7ngAAAABJRU5ErkJggg==  tel. 48 55 247 36 71,
 fax 48 55 247 36 70