Powiat Nowodworski

Treść Strony

Polisolokaty

Polisolokaty, potocznie zwane są ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, to produkty zakładające podział środków w nieznacznej części na ubezpieczenia, a w większości na inwestowanie. Umowa jest zawierana na wiele lat. Konsument jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty. Inwestycja może (ale nie musi, gdyż możliwa jest również strata) przynosić zysk dopiero po wielu latach np. 10,15. Zazwyczaj wcześniejsza rezygnacja z zawartej umowy oznacza utratę w całości lub części środków. Warto wiedzieć, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmował działania dotyczące tzw. polisolokat i nałożył kary finansowe o łącznej wysokości 50 mln. zł na cztery instytucje finansowe (Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance, Raiffeisen Bank Polska) za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o tych skomplikowanych produktach finansowych oraz o prawach i obowiązkach stron umowy. Podstawą podjęcia działań kontrolnych i postępowań były skargi konsumentów do UOKiK, a także innych instytucji, między innymi Rzecznika Ubezpieczonych. Klienci, którzy zawarli umowy tzw.polisolokat, skarżyli się na wprowadzenie w błąd w procesie podejmowania decyzji o lokowaniu środków. Zdaniem klientów oferta przedstawiana była jako bezpieczna lokata, a sprzedawcy tych produktów nie informowali o ryzyku oraz wysokich kosztach rezygnacji. Bez względu na to, czy umowa o produkt finansowy jest zawierana przez telefon, czy w biurze przedsiębiorcy, konsument zawsze powinien być jasno i rzetelnie poinformowany o wysokości składek, czasie trwania umowy, kosztach związanych z rezygnacją oraz o ryzyku inwestycyjnym Zatajenie tych informacji powoduje, że konsument podejmuje decyzje o zawarciu umowy innej, niż oczekiwał. Natomiast w interesie konsument jest dokładne zapoznanie się z warunkami umowy, pobranie ogólnych warunków ubezpieczenia, regulaminu do domu, przeanalizowanie zawarte informacje i porównanie opinie innych klientów.  

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

« wstecz

[obiekt mapy] Mapa dojazdowa

Stopka Kontakt

Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim

QJX2DEmFsU9npbv+9vWPaZ5xuWizOHTxXeVs1RVlg0Io5rDAXM+dUUej1hXXVYMmCO9SPAABwcQ53vBZAzAAAAAElFTkSuQmCC  ul. gen. Władysława Sikorskiego 23,
 82-100 Nowy Dwór Gdański
VrfL9OzNMzxVzNaR+VzFg0+yz6ZPmAsrXUTuju9RbcAMdnGD57xAGdUWur9Pk2fJBdWGOHrQilo8YRNL2P8SYAAQt0rkmxW7ngAAAABJRU5ErkJggg==  tel. 48 55 247 36 71,
 fax 48 55 247 36 70