Menu
Ikony
-
Link do strony głównej
Strona Główna -
Ułatwienia dostępności
Ułatwienia dostępności -
Wyszukiwarka
Wyszukiwarka
-
Biuletyn Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej -
Nasz kanał na YouTube
Nasz kanał na YouTube Unia Europejska
Unia Europejska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Treść Strony
Polisolokaty
Polisolokaty, potocznie zwane są ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, to produkty zakładające podział środków w nieznacznej części na ubezpieczenia, a w większości na inwestowanie. Umowa jest zawierana na wiele lat. Konsument jednorazowo lub w określonych okresach wpłaca kwoty. Inwestycja może (ale nie musi, gdyż możliwa jest również strata) przynosić zysk dopiero po wielu latach np. 10,15. Zazwyczaj wcześniejsza rezygnacja z zawartej umowy oznacza utratę w całości lub części środków. Warto wiedzieć, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmował działania dotyczące tzw. polisolokat i nałożył kary finansowe o łącznej wysokości 50 mln. zł na cztery instytucje finansowe (Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance, Raiffeisen Bank Polska) za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o tych skomplikowanych produktach finansowych oraz o prawach i obowiązkach stron umowy. Podstawą podjęcia działań kontrolnych i postępowań były skargi konsumentów do UOKiK, a także innych instytucji, między innymi Rzecznika Ubezpieczonych. Klienci, którzy zawarli umowy tzw.polisolokat, skarżyli się na wprowadzenie w błąd w procesie podejmowania decyzji o lokowaniu środków. Zdaniem klientów oferta przedstawiana była jako bezpieczna lokata, a sprzedawcy tych produktów nie informowali o ryzyku oraz wysokich kosztach rezygnacji. Bez względu na to, czy umowa o produkt finansowy jest zawierana przez telefon, czy w biurze przedsiębiorcy, konsument zawsze powinien być jasno i rzetelnie poinformowany o wysokości składek, czasie trwania umowy, kosztach związanych z rezygnacją oraz o ryzyku inwestycyjnym Zatajenie tych informacji powoduje, że konsument podejmuje decyzje o zawarciu umowy innej, niż oczekiwał. Natomiast w interesie konsument jest dokładne zapoznanie się z warunkami umowy, pobranie ogólnych warunków ubezpieczenia, regulaminu do domu, przeanalizowanie zawarte informacje i porównanie opinie innych klientów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Stopka Kontakt
Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim
ul. gen. Władysława Sikorskiego 23, 82-100 Nowy Dwór Gdański |
tel. 48 55 247 36 71, fax 48 55 247 36 70 |