Powiat Nowodworski

Treść Strony

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej

Kto może być sprzedawcą ?

Sprzedawca energii musi mieć prawo do prowadzenia obrotu energią na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzone udzielona przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesją. Musi mieć możliwość zakupu energii oraz jej przesłanie do odbiorcy (zawarte odpowiednie umowy).

Gdzie szukać sprzedawców energii ?  

Informacje o sprzedawcach prowadzących działalność na danym terenie można uzyskać u danego Operatora Systemu Dystrybucyjnego ( np. w siedzibie spółki Energia-Operator lub w biurach obsługi klienta) bądź na stronie internetowej Urzędu regulacji Energetyki  www.ure.gov.pl  lub dzwoniąc na infolinię 22/6616232.

UWAGA ! Przed zmianą sprzedawcy należy :  

>sprawdzić okres trwania aktualnie obowiązującej umowy

Z reguły obowiązuje 3-miesięczne okresy wypowiedzenia, należy ich dotrzymać…

>dokładnie zbadać ofertę nowego sprzedawcy, przede wszystkim cenę

Sprzedawca jest obowiązany do zamieszczenia na stronie internetowej oraz udostępnienia w siedzibie informacji o cenach energii oraz warunkach ich stosowania. Sprawdź wysokość opłaty handlowej. Korzystając z różnego rodzaju kalkulatorów taryf energii. Powinniśmy zwrócić uwagę, czy uwzględniają one wszystkie opłaty.

>sprawdźmy opcje płatności  

Zwróćmy uwagę czy rozliczenia za dostarczoną energię elektryczną odbywać się będą według rzeczywistego zużycia czy według prognoz zużycia. W tym drugim przypadku zwrócić należy uwagę na długość okresu rozliczeniowego. Im krótszy okres rozliczeniowy, tym bardziej trafne prognozy.

>ustalić okres obowiązywania kontraktu i warunki wypowiedzenia

Umowa zawarta z odbiorcami w gospodarstwie domowym ulega rozwiązaniu z ostatnim dniem miesiąca następującym po miesiącu, w który oświadczenie tego odbiorcy dotarło do przedsiębiorstwa energetycznego. Odbiorca może wskazać późniejszy termin rozwiązania umowy.

>sprawdzić czy nie ma ukrytych opłat (typu kary za kolejną zmianę)

Odbiorca końcowy wypowiadając pisemnie umowę, nie ponosi z tego tytułu innych niż wynikające z treści umowy kosztów i odszkodowań.

Przykład procedury pierwszej zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

1. Odbiorca dokonuje wyboru sprzedawcy i zawiera z tym wybranym przez siebie sprzedawcą energii elektrycznej umowę sprzedaży.

Pamiętać należy, że nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży zawartej z dotychczasowym sprzedawcą. Powyższe rozwiązanie da odbiorcy gwarancję ciągłości dostaw energii elektrycznej.

Odbiorca może zapytać sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (zamiast dwóch umów tj. umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług dystrybucji).

2.  Odbiorca dokonuje wypowiedzenia zawartej z przedsiębiorstwem pełniącym obowiązki sprzedawcy z urzędu umowy kompleksowej lub upoważnia nowego sprzedawcę do dokonania wypowiedzenia.  

Sprzedawca z urzędu to przedsiębiorstwo energetyczne posiadające koncesję na obrót energią elektryczną, świadczące usługi kompleksowe odbiorcom energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie korzystającym z prawa wyboru sprzedawcy (zgodnie z ustawą Prawo energetyczne).

3. Odbiorca zawiera z operatorem systemu dystrybucyjnego (np. Energia-Operator) umowe o świadczenie usług dystrybucji lub upoważnia nowego sprzedawcę do zawarcia takiej umowy w jego imieniu i na jego rzecz.

Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej.

4. Nowy sprzedawca powiadamia operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy z odbiorcą lub Odbiorca informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą.

5. Dostosowanie układów pomiarowo-rozliczeniowych.

W zależności o wielkości zużycia energii operator systemu dystrybucyjnego przy zmianie sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo-rozliczeniowego do wymagań określonych. Koszty dostosowania tego układu ponosi jego właściciel. Warunek ten nie dotyczy odbiorców rozliczanych za pomocą standardowych profili zużycia czyli odbiorców zasilanych z sieci niskiego napięcia w gospodarstwie domowym.

6. Odczyt licznika i rozliczenie końcowe ze „starym” sprzedawcą.

Operator systemu dystrybucyjnego dokonuje odczytu wskazań układu pomiarowo-rozliczeniowego energii elektrycznej na dzień zmiany sprzedawcy oraz przekazuje dane pomiarowe sprzedawcom. Umożliwi to dokonanie rozliczenia końcowego ze starym sprzedawcą i rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej przez nowego sprzedawcę.

Wyżej określony porządek czynności jest podobny w przypadku kolejnej zmiany sprzedawcy. Zasadnicza różnica polega na tym, że odbiorca nie musi zawierać z operatorem systemu dystrybucyjnego umowy o świadczenie usług dystrybucji, albowiem takowa została zawarta przy pierwszej zmianie sprzedawcy. Ponadto nie ma potrzeby dostosowania układów pomiarowo rozliczeniowych (liczników), gdyż zostały dostosowane.

Najczęstsze problemy ze zmianą sprzedawcy :

  1. Występowanie dwóch sprzedawców w tym samym okresie rozliczeniowym. Najczęściej umowa ma okres 3 miesięczny wypowiedzenia lub z różnych przyczyn nie została zweryfikowana” pozytywnie” na tzw. Platformie wymiany informacji (PWI).
  2. Dany (nowy) sprzedawca nie poinformował, posiadając pełnomocnictwo, o zmianie dotychczasowego sprzedawcę, więc nowy i stary sprzedawca wystawiają fakturę.
  3. Odbiorca, nie dając pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, nie poinformował o zmianie dotychczasowego sprzedawcę i ten naliczył fakturę.
  4. Inne okresy rozliczeniowe u nowego sprzedawcy.
  5. Zapisy w umowach dotyczące pisemnej formy wypowiedzi współpracy ze sprzedawcą.
  6. Problemy z rozliczeniem końcowym licznika (obowiązek operatora).
  7. Krótki termin wypowiedzenia, obarczony z reguły wysoka karą finansową.  

Nieuczciwe praktyki związane ze zmianą sprzedawcy :

  1. Podszywanie się pod pracowników Urzędu Regulacji Energetyki jako sprzedający energię elektryczną-wskazywanie ulotek URE.
  2. Wprowadzanie odbiorców w błąd o wymianie licznika bądź informowanie o rzekomych zmianach w Prawie energetycznym.
  3. Niepełne wyjaśnianie tzw. ”korzyści” z danej rzekomo konkurencyjnej oferty.
  4. Brak zostawiania podpisanej umowy przez sprzedawcę, często bez pełnomocnictwa.

Błędy odbiorców związane ze zmianą sprzedawcy :

  1. Podpisywanie umowy na zmianę sprzedawcy bez dokładnego zapoznania się z warunkami umowy.
  2. Brak konsultacji, nawet telefonicznej, z Urzędem Regulacji Energetyki bądź innymi instytucjami tj. Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, rzecznikiem konsumentów.
  3. Podpisywanie umowy za kogoś innego.
  4. Chwytanie „przynęty o stałej cenie”.
  5. Brak rozsądku.

Jak ograniczyć ryzyko przy zmianie sprzedawcy energii

Odbiorca przed podpisaniem umowy powinien :                                                   

  • upewnić się, że osoba składająca ofertę jest rzeczywiście przedstawicielem przedsiębiorstwa energetycznego, za którego się podaje, odbiorca powinien zatem poprosić o okazanie legitymacji służbowej bądź identyfikatora lub upoważnienia,
  • przed podpisaniem umowy sprzedaży energii należy dokładnie zapoznać się z jej treścią, sprawdzając m.in. nazwę dostawcy, określone w umowie opłaty, okres obowiązywania umowy, warunki jej rozwiązania,
  • nie należy ulegać presji przedstawiciela handlowego czy kuriera, w przypadku namawiania do szybkiego podpisania umowy bez uprzedniego jej przeczytania, odbiorca nie powinien podpisywać umowy tylko na podstawie zapewnienia ze strony przedstawiciela handlowego, że ten dokładnie przedstawił ofertę,
  • w przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do treści umowy należy poprosić przedstawiciela handlowego, aby pozostawił druk umowy oraz kontakt do siebie, a wątpliwości można wyjaśnić kontaktując się –na przykład telefonicznie z Biurem Obsługi Klienta danego przedsiębiorstwa lub z Punktem Informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych Urzędu Regulacji Energetyki tel. 22/244 26 36,
  • dopilnować, by po zawarciu umowy odbiorca otrzymał egzemplarz podpisanej umowy wraz ze wszystkimi załącznikami (cennik, ogólne warunki umowy, wzór oświadczenia o odstąpieniu z  oznaczeniem nazwy oraz adresem siedziby tego przedsiębiorstwa),
  • warto pamiętać, że od każdej umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa można odstąpić w ciągu 14 dni od jej podpisania. 

Niechęć przedstawiciela handlowego do postępowania w opisany wyżej sposób, może być sygnałem o nieuczciwej ofercie z jego strony.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Nowym Dworze Gdańskim

« wstecz

[obiekt mapy] Mapa dojazdowa

Stopka Kontakt

Starostwo Powiatowe
w Nowym Dworze Gdańskim

QJX2DEmFsU9npbv+9vWPaZ5xuWizOHTxXeVs1RVlg0Io5rDAXM+dUUej1hXXVYMmCO9SPAABwcQ53vBZAzAAAAAElFTkSuQmCC  ul. gen. Władysława Sikorskiego 23,
 82-100 Nowy Dwór Gdański
VrfL9OzNMzxVzNaR+VzFg0+yz6ZPmAsrXUTuju9RbcAMdnGD57xAGdUWur9Pk2fJBdWGOHrQilo8YRNL2P8SYAAQt0rkmxW7ngAAAABJRU5ErkJggg==  tel. 48 55 247 36 71,
 fax 48 55 247 36 70