Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim

Data i imieniny

dziś jest: 26.03.2017
imieniny: Teodora, Emanuela, Larysy

Linki

Ułatwienia dostępu

Menu główne

Starostwo powiatowe

Promocja powiatu

Informacje dodatkowe

Treść strony

Powiatowy Rzecznik Konsumentów   

Kontakt: Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim  
82-100 Nowy Dwór Gdański, ul. gen. Władysława Sikorskiego 23  
pokój nr 4  (parter)  
tel. (055) 247 36 68 
faks (055) 247 36 70

Powiatowy Rzecznik Konsumentów: Tadeusz Dawidowski, pokój nr 4 (parter), tel. wew. 161
email: prk@nowydworgdanski.pl


Do ustawowych zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:

-zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,        
-składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,        
-występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
-współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,    
-wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.

Kampania Informacyjna Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE

Akcja realizowana jest przez Związek Banków Polskich, pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz we współpracy z Policją i Federacja Konsumentów. Celem jest przeciwdziałanie przestępstwom z użyciem skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości. System nie koliduje z przepisami o wydawaniu i unieważnieniu dowodów osobistych.  

więcej

Trzeba sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego

W okresie przedświątecznym coraz częściej dokonujemy zakupów w sklepie internetowym . Dlatego  przed  transakcja należy sprawdzić czy mamy do czynienie z firmą uczciwa.

więcej

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej

Sprzedawca energii musi mieć prawo do prowadzenia obrotu energią na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, potwierdzone udzielona przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki koncesją. Musi mieć możliwość zakupu energii oraz jej przesłanie do odbiorcy (zawarte odpowiednie umowy).

więcej

Regulator monitoruje działalność sprzedawców energii elektrycznej i paliw gazowych

W ostatnim czasie do Urzędu Regulacji Energetyki (URE) wpływają liczne skargi (telefoniczne, pisemne, osobiste), dotyczące problemów ze standardami jakościowymi obsługi odbiorców energii elektrycznej oraz nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Odbiorcy kontaktujący się z Urzędem poruszają najczęściej kwestie dotyczące:

  • braku rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty/umowy przedstawianej przez firmę,
  • podszywania się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu,
  • przymusu zawarcia umowy (oddziaływanie psychologiczne i perswazyjne),
  • braku przestrzegania standardów jakościowych obsługi odbiorców (w tym brak udzielania odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie, utrudniony kontakt ze sprzedawcą).
więcej

Prawa konsumenta w praktyce

W dniu 25 grudnia 2015 roku minął rok od wejścia w życie nowych przepisów chroniących konsumentów, określonych w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz.827 ze zm.). Ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Zarówno dyrektywa , jak i ustawa o prawach konsumenta, stanowią istotny krok w kierunku ujednolicenia prawa konsumenckiego w Unii Europejskiej, wzmacniają pozycje konsumenta na rynku. Ustawa wprowadziła istotne zmiany co do odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego za jakość rzeczy sprzedanej, w sklepach tradycyjnych, Internecie, na pokazach, zasady składania reklamacji, a także obowiązki informacyjne sprzedawców, co w konsekwencji doprowadziło do nowelizacji Kodeksu cywilnego w zakresie rękojmi za wady w umowie sprzedaży.

więcej

Nowa ustawa o prawach konsumenta

25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.z 2014 r. poz.827), która ujednolici prawa kupujących i obowiązki sprzedających z tymi, które istnieją w całej Unii Europejskiej. Ustawa wprowadza nowe zasady odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego za jakość towaru konsumpcyjnego, czyli przedmiotu materialnego, a także usługi z nim związanej (montażu lub instalacji), jeżeli została ona zakupiona razem z daną rzeczą.

więcej

Polisolokaty

Polisolokaty, potocznie zwane są ubezpieczenia na życie i dożycie z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi, to produkty zakładające podział środków w nieznacznej części na ubezpieczenia, a w większości na inwestowanie.

więcej

Zakupy od akwizytora

Zakupy od akwizytora to dla wielu klientów wygodny i korzystny sposób zawierania umów, pod warunkiem, że konsument zna swoje prawa, a przedsiębiorca je respektuje. Dokonując zakupów u akwizytora zawieramy umowę poza lokalem przedsiębiorstwa. Konsument często podejmuje decyzję pod wpływem chwili, nie może porównać towaru z produktami dostępnymi w sklepie, ulega presji sprzedawcy, dlatego jest szczególnie chroniony przez prawo. 

więcej

Zasady zakupów w sieci

Bez względu na to, czy internetowy przedsiębiorca ma siedzibę w Dubaju, Wietnamie czy Malediwach, musi przestrzegać polskiego prawa, jeżeli kieruje ofertę do polskiego konsumenta. Oznacza to, że gdy np. wysyła towar do Polski, ceny podaje w złotówkach, a strona jest napisana w naszym języku, to musi wywiązać się z wielu obowiązków informacyjnych i zapewnić 10 dniowy okres na odstąpienie od umowy. Konsument korzystający z e-zakupów towarów lub usług musi przede wszystkim pamiętać, że nawet samo kliknięcie na okienko „akceptuję regulamin” czy „zapoznałem się z regulaminem” może oznaczać zawarcie umowy

więcej

Zbiór praw konsumenta energii elektrycznej i paliw gazowych

Zapraszamy do zapoznania się z Poradnikiem dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych.
więcej

Zastrzeganie dokumentów tożsamości

Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu czy innego dokumentu tożsamości to bardzo poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Aby dowiedzieć jak można się przed tym ochronić zachęcamy do zapoznania się z zawartymi na tej stronie informacjami.

więcej

Konsument w sieci

Zakupu online to oszczędność czasu, bogata oferta produktów oraz konkurencyjne ceny. Najczęściej kupowane artykuły w sieci to książki, kosmetyki, sprzęt komputerowy, fotograficzny, RTV/AGD oraz odzież i obuwie. Jednakże charakter tych zakupów nie pozwala na osobiste obejrzenie produktu i jego sprawdzenie. Dlatego warto znać przysługujące  konsumentom prawa.               

więcej

Zanim kupisz żywność i prezenty świąteczne

Grudzień to okres wzmożonych zakupów przedświątecznych. W świątecznym budżecie większa część wydatków przeznaczona zazwyczaj zostanie na zakup żywności i prezenty dla najbliższych. Od wielu lat rośnie liczba osób, które dokonują zakupów w dużych sieciach handlowych i w Internecie. Na co warto więc zwrócić uwagę, zanim dokonamy zakupu w sklepie i jak postępować.

więcej

Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz

Zbliżający się okres przedświąteczny to czas szczególnie agresywnej kampanii reklamowej zachęcającej do korzystania z szybkich pożyczek (na dowód, bez zabezpieczeń). Klienci firm oferujących tego typu usługi finansowe są często  nieświadomi, że rzeczywiste roczne oprocentowanie „łatwych pieniędzy” może sięgać bardzo wysokiego oprocentowania. Potencjalni pożyczkobiorcy ulegają pokusie zdobycia „szybkiej gotówki” nie zdając sobie sprawy z konsekwencji wynikających z podpisania pozornie prostej umowy pożyczkowej, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do utraty dorobku życia.

więcej

Kupuj bez ryzyka

W okresie świątecznym należy zwracać uwagę na bezpieczeństwo kupowanych produktów, a w szczególności zabawek, które muszą być nie tylko „fajne”, ale przede wszystkim bezpieczne dla naszych dzieci. Jak sprawdzić, kiedy produkt jest bezpieczny, jak czytać oznaczenia produktów i wiele innych przydatnych informacji dowiecie się Państwo z kampanii edukacyjnej dla konsumentów prowadzonej przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem: www.bezryzyka.skp.pl
 

Nie daj się oskubać w sieci

W sklepach w okresie przedświątecznym coraz tłoczniej. Przeglądasz oferty internetowych sprzedawców. Liczba kupionych prezentów: 0. Czasu coraz mniej. Znajdujesz w sklepie wirtualnym : kolekcję płyt w atrakcyjnej cenie. To okazja czy pułapka? Poznaj siedem kroków ułatwiających poruszanie się w wirtualnych sklepach:
więcej

Bilet na mecz z internetu

Coraz częściej dokonujemy zakupów za pośrednictwem Internetu. Choć to wygodna forma kupowania – zanim klikniesz, zwróć uwagę na: ...
więcej

Sprowadzanie używanych samochodów z Niemiec

Konsumenci w coraz większym stopniu korzystają z dobrodziejstw jednolitego rynku, m.in. poprzez dokonywanie zakupów określonych produktów w innych krajach Unii Europejskiej po niższych cenach. Dużym zainteresowaniem w Europie cieszą się używane samochody sprowadzane z Niemiec. W odpowiedzi na popyt, wielu niemieckich dealerów sprzedaje samochody przez Internet (np. serwisy www.mobile.de czy www.autoscout24.de). W większości przypadków rozmowy dotyczące sprzedaży prowadzone są w języku angielskim lub z pomocą tłumacza. Kiedy sprzedający i kupujący dojdą do porozumienia, konsument otrzymuje do podpisania umowę w języku niemieckim.
więcej

O czym konsument wiedzieć powinien

Przedświąteczne zakupy
Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów świątecznych. Wydajemy dużo, często bez zastanowienia. Większość dokonywanych przez nas zakupów odbywa się w ramach sprzedaży konsumenckiej, czyli dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą. Warto zatem wiedzieć o podstawowych zasadach, które pozwolą nam konsumentom uniknąć zakupowych pułapek oraz oszczędzić czas na dochodzenie roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Jak postępować aby rozsądnie robić zakupy?
więcej

Zakupy poza lokalem

Coraz częściej konsumenci korzystają z różnych rodzajów sprzedaży. Sprzedaż przez akwizytora, publiczne prezentacje czy wyjazdy połączone z możliwością zakupu to umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa.
więcej

Jak bezpiecznie zamawiać usługi

Zamawiając usługi przede wszystkim kierujemy się ceną. Tymczasem zwróćmy uwagę na sposób zawarcia umowy. Prowadząc z przedsiębiorcą negocjacje zmierzające do zawarcia umowy, należy pamiętać o tym, że umowa jest zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich jej postanowień, które były przedmiotem negocjacji, tylko jednomyślność w tym zakresie powoduje zawarcie umowy. Dyskutując z profesjonalistą należy więc dojść do porozumienia w każdym punkcie spornym, zarówno tym najistotniejszym - koszt wykonania usługi i termin realizacji, kary umowne, jak i pozornie mniej istotnym. Ułatwi to dochodzenie roszczeń w przypadku np. nieterminowego wykonania zobowiązania.
więcej

KONSUMENT NA RYNKU USŁUG FINANSOWYCH

Konsumenci dokonując zakupu towarów na raty w sklepach, zaciągają kredyt konsumencki. Kredyt konsumencki to pożyczone pieniądze w formie pożyczki, kredytu bankowego w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą.
więcej

Reklama

Pomorskie 2020
-
Multimedia

Dane teleadresowe

Starostwo Powiatowe w Nowym Dworze Gdańskim
ul. Sikorskiego 23 82-100 Nowy Dwór Gdański tel. +48 55 247 36 71 faks +48 55 247 36 70 e-mail: starostwo@nowydworgdanski.pl